Muistatko otsikot ja postaukset noin 5–10 vuoden takaa? Tuntuu, ettei ainakaan omassa ammatillisessa kuplassani juuri muuta puhuttukaan kuin digitalisaation tuomasta valtavasta mullistuksesta.
Siitä, kuinka digitalisaatio muuttaa totaalisesti asiakkaiden ostokäyttäytymisen; kuinka B2B-myynnin ja -markkinoinnin on muututtava; kuinka data ja automaatio muuttavat koko myyntityön… ja erityisesti siitä, kuinka yritys putoaa kelkasta, jos se ei investoi teknologisiin innovaatioihin, tai jos myynnin ja markkinoinnin yhteistyö ei-ole-sitä-ja-tätä.
Paljon puhetta, teoriaa ja ehkä uhkakuviakin. Käytettiin superlatiiveja ja erityisen paljon englanninkielisiä termejä. Jos ei muuta, niin ammattislangiin jäivät digiloikka, disruptio, transformaatio, inbound ja outbound.
Millaisia asioita sinä olet ihmetellyt ja ehkä myös kaivannut digitalisaatiokeskustelussa?
Itse ainakin kaipasin käytäntöä – ja kaipaan edelleen. Sitä, mihin ja miten oikeasti tarttua, jotta homma toimisi ja jottei yritys putoaisi siitä kelkasta. Mitä myynnin ja markkinoinnin on huomioitava ja tehtävä, jotta yritys on edelleen löydettävissä, esillä, olemassa?
Asiakastyössämme kohtaamme monia yrityksiä, joissa on tehty aivan huikeita digiloikkia. Mutta vastaavasti monen kasvuhakuisen pk-yrityksen kohdalla vasta pohditaan digitaalisuuden ensiaskeleita – tai on törmätty digitöyssyihin.
Siksi on hyvä pohtia, mitä digitalisaatio on arjessa. Mikä muuttuu? Tai pikemminkin, minkä pitäisi muuttua.
Kuulostaako tutulta: Hankittiin CRM:ää ja automaatiojärjestelmiä. Mutta oikein kukaan ei tiedä, miten niitä käyttää…
Kuulostaako tutulta: Hankittiin CRM:ää ja automaatiojärjestelmiä. Panostettiin ehkä verkkopalveluun myös muutoin kuin visuaalisesti. On keksinmurusia ja muuta seurantaa.
Hienoa! Toimivathan ne varmasti yhdessä vai sujuvasti erikseen?
Muuttuihan myös oma toiminta, vai jatkuiko se sujuvasti samaa tuttua ja turvallista kaavaa? Ettei vaan käynyt niin, että uudet työkalut otettiin käyttöön miettimättä, mikä olisi optimaalinen tapa hyödyntää ja saada niistä irti juuri meillä… ja sitten ne jäivät käyttämättä, kun ”kukaan” ei tiedä mitä tehdä, ja kaikkeen menee tupla-aika.
Digitalisaatio on niin paljon enemmän kuin uutta teknologiaa, softaa tai koodinpätkää. Jos jotain olen itse markkinointitekijän roolissa erehdysten ja onnistumisten kautta tai täällä pöydän toisella puolella oppinut, on se tämä: digimuutoksessa arjen avainasia on teknologian, ihmisten ja prosessien kombo.
Näihin kysymyksiin kun löytyy vastaus, on se tosi hyvä alku digitalisaatiomatkalle!
Itselleni mielekkäin asia arjessa on hukan minimointi, oli se sitten aikaa tai muuta. Ai miksi? Jotta aikaa jää siihen kaikkein tärkeimpään, vaikuttavaan tekemiseen ja sen kehittämiseen – ja varuilta toki myös ad-hoceihin. Niistä ei koskaan päästä irti, aina tulee jotain teknistä tai muuta muuttujaa matkaan.
Digitalisaatio ei ole ohjelmistoja ja sovelluksia ja niiden käyttöönottoa. Ne ovat vain työvälineitä. Kyse on siitä, miten ne on optimaalisesti juuri sinun yrityksessäsi käytössä koko kaupallisen toiminnan flow’ssa – niin että siitä hyötyy koko organisaatio: myynti, markkinointi, viestintä, asiakaspalvelu, joka päivä ja joka hetki.