“Hei otetaan meille se markkinoinnin automaatio käyttöön...” Lause, joka heitetään usein ratkaisuna markkinoinnille joko resurssivajeeseen tai vaikkapa uudeksi työkaluksi auttamaan myyntiä uusasiakashankinnassa.
Kiva, otetaan vaan. Mutta olemmeko me varmasti valmiita siihen? Onko meillä ihan täysi ymmärrys siitä, mistä puhutaan, kun puhutaan markkinoinnin automaatiosta?
Lähdetäänkö liikkeelle, vaikka siitä, että ensin on hyvä määritellä mitä markkinoinnin automaatio on tai ei ole:
Automaation avulla voi tehdä tehokkaasti ja toistettavasti:
Ehkä olet kuullut sanottavan, että: ”ei meidän myyjät tai asiakaspalvelu ala täyttämään näitä tai näitä tietoja, sillä ne ovat markkinointia varten”. Toki markkinoinnin automaatiota saattaa pääsääntöisesti käyttää markkinointi, mutta ei sillä operoida vain markkinoinnin juttuja.
Ehkä pitäisi puhua myynnin automaatiosta? Markkinoinnin automaatio, kun oikeasti ei ole vain markkinoinnin työkalu, sillä sen hyödyt koskettavat koko organisaatiota.
Parhaimmillaan se yhdistää markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi, jossa kaupallinen viestintämme palvelee asiakasta oikea-aikaisesti eri kohtaamispisteissä, eikä vain ostovaiheessa. Puhuttaisiinko siis asiakkuuden 360-näkymästä?
Miten on:
No olemme varmasti kaikki tästä yhtä mieltä: kyllä!
Kollegani Leena sanoitti asian loistavasti ”Automaatio on itsessään tyhjä kuori, joka tulee täyttää, käyttää ja saada elämään”. Markkinoinnin automaatio siis itsessään ei ole vastaus mihinkään tai tee sellaisenaan mitään - vaan se, mitä se pitää sisällään ja miten sitä ylläpidetään eli pidetään käynnissä, on vastaus markkinoinnin ja myynnin yhteistyön onnistumiseen.
Automaatiolisessin hankinta ja käynnistys, eli se kuori, on yleensä projektin nopein vaihe. Mutta kokemukseni mukaan lähes kaikille tulee yllätyksenä itse sisus ja paljonko se vaatii erityisesti alussa työtä… Ja kyllä, myös muiltakin kuin vain markkinoinnilta.
Jotta automaatio saadaan elämään, tarvitaan seuraavia asioita:
CRM:ssä olevien taustatietojen määritykset vaativat jumppaa, jotta automaatio pystyy toteuttamaan haluttuja asioita. Ja sen jälkeen niitä pitää myös ylläpitää, sillä organisaatiossa kaikilla on vastuu datasta ja sen laadusta.
Puhumattakaan jatkuvasta jumpasta niin sisäisten kuin ostopolkua tukevien automaatiotyönkulkujen suunnittelun, rakennuksen ja ylläpidon kanssa. Vasta sitten automaatio kukkuu ja elää... ja jos tähän ei varata riittävästi aikaa ja resursseja, menee koko homma vihkoon, trust me!
Oliko tämä kaikki vain markkinointijuttuja?
No ei, ja tästä syystä en jatkossa puhuisi markkinoinnin automaatiosta vaan myynnin automaatiosta, tai automaatiosta yleensä 😊