Olemme laskeneet tähän blogiin auki perinteisen sisällöntuotannon suorat kustannukset (= ajankäyttö). Kyseessä on esimerkki, jossa tuotetaan asiantuntijaorganisaation käyttöön yksi artikkeli ja se julkaistaan verkkosivuilla. Esimerkissä ei ole huomioitu kustannuksia, jotka syntyvät järjestelmistä, julkaisujärjestelmän visuaalisten elementtien tai kuvien merkittävistä muokkauksista, sisällön jakelusta tai mainonnasta.
Laskelmamme loppupäätelmä on, että yhteistyössä asiantuntijan ja kumppanin (sisällöntuottaja) kanssa tuotettu sisältö syntyy yhteensä 39 työtunnin panoksella ja maksaa 100 euron tuntihinnalla laskettuna 3900 euroa.
Jos organisaatiossa tuotetaan vuositasolla esim. 40 asiantuntijasisältöä, kuluu niiden tuotantoon aikaa 1560 tuntia, joiden kustannukset ovat maltillisesti arvioituna 156 000 euroa vuodessa. Tästä kumppanin, eli ostetun työn osuus on tässä esimerkissä noin 38 %.
Tässä sisällöntuotannon esimerkkilaskelmassa työn vaiheet on huurusteltu auki kuvitteellisena prosessina. Löydätkö yhtymäkohtia omaan sisällöntuotantoosi? Mistä kohdasta voisit nipistää aikaa muuhun? Tutki työn laskelmaa ja laske esimerkin avulla oman sisältötyösi kustannus.
Tehtävänä on oman organisaation asiantuntijan haastatteluun perustuva artikkeli, joka julkaistaan yrityksesi verkkosivuilla. Tässä asiantuntijasisällön tuotantoprosessin ajankäytön esimerkkilaskelmassa oma työ tarkoittaa markkinoinnin /markkinoijan ajankäyttöä, organisaation työ tarvittavien asiantuntijoiden (haastateltavat, taustatiedot) ajankäyttöä ja kumppanin työ sisällöntuottajan, eli kirjoittajan työaikaa.
Tarpeiden kartoitus
Briiffaus, muistiot ja valmistelut
Haastattelut, kirjoitus, kommentit, muutokset
Julkaisun valmistelu, kuvien etsiminen, asettelut, metatiedot, erilaiset tekniset säädöt
Kun tällainen sisältö on julkaistu verkkoon se jää usein elämään omaa elämäänsä. Emme ole tässä esimerkissä huomioineet sitä, kuinka tämä artikkeli linkittyy sivuston muuhun sisältöön tai miten sitä lähdetään hyödyntämään markkinoinnissa ja myynnissä.
Työtä on tehty yli henkilötyöviikon edestä ja nyt artikkelin tulisi toteuttaa sitä tavoitetta, jonka ohjaamana se on toteutettu. Onko esim. toiveena, että se palvelisi myyntiä? Miten varmistat, että sisällöt menevät käyttöön myös myynnin putkelle? Ehkä prosessissa voisi olla kehittämisen varaa…
Kaipaatko apua oman työn kustannusten hahmottamiseen ja optimointiin? Ehkä tavoitteenasi on pureutua organisaation keskeisten prosessien tehokkuuteen ja tehdä sisältötyötä fiksummin - lue tästä juttumme 20 päivää lisää aikaa ajatteluun, ja poimi vinkit siihen, mistä voisit lähteä liikkeelle.
Jos kaipaat apua työn tehostamiseen, ota meihin yhteyttä. Meillä on valmiita työkaluja ja malleja systemaattiseen sisällöntuotantoon, josta syntyy mahdollisimman vähän hukkaa.