Kuinka laskea markkinointiautomaation tuotto?
Markkinoinnin automaation hankinta työpöydällä? Ja pohdit, mikä on markkinoinnin automaation investoinnin tuotto-odotus? Jos tämä kysymys on organisaatiossanne ajankohtainen, laitetaanpa lisää kysymyksiä samaan pinoon:
Oletetaan, että organisaationne käyttää miljoona euroa uuden tuotteen kehittämiseen ja tuon tuotteen ennustetaan tuottavan kaksikymmentä miljoonaa euroa valitussa ajanjaksossa.
- Kuinka paljon teidän tulisi investoida kaupallisen prosessin kehittämiseen, jonka avulla tuodaan sisään loputkin eurot?
- Kuinka pitkälle laskenta ulottuu?
- Ja kuinka paljon noissa investoinneissa voidaan saada säästöjä, jos rakennetaan automatisoituja työtapoja, jotka tuottavat vähän hukkaa ja joita voidaan skaalata?
Oletetaan myös, ettet jaksa lukea tätä blogitekstiä loppuun. Tämän hypoteettisen laskennan tulos on, että automaation käyttöönotto ja ylläpito maksaa seuraavan 3 vuoden aikana 166 000 euroa. Onko sille nähtävissä ROIta liiketoiminnan investointina?
On. Mutta niin, että kehitetään markkinointia ja myyntiä yhdessä, ei automaatiota.
Kaivetaan esiin kustannuksia, sillä ne kiinnostavat aina
Tekninen kumppani asentaa markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöön projektina (ostovaiheen suora kustannus + oman organisaation työ)
Otetaan käyttöön HubSpot ja käyttöönottoprojektin hinta on jotain 5000 ja 25 000 euron väliltä (saattaa sisältää koulutuksen). Hyvä! Nyt teillä on asetukset, tietomallinne mukaiset kentät, laskeutumissivut ja lomakkeet, prosessianne tukevat automaatiot, kalenteri-integraatiot ja meilipohjat ja monet muut bitit ojennuksessa.
Kustannus ei ole suuri ja käyttöarvo on kohdillaan erityisesti, jos koulutuksista syntyy hyvät tallenteet. Siis niin kauan, kun tallennetut asiat ovat edelleen valideja järjestelmässä. 😎
On kriittistä, että organisaatioon syntyy osaamista järjestelmästä ja tuota osaamista pidetään yllä. Mitä se maksaa jatkokoulutuksina, konsultointina, sitouttamisena, rekrytointeina... riippuu tilanteesta.
"Meillähän ei ole CR... tai siis kröhöm datahaasteita on, mutta hyvä että mentiin hinta edellä, eikä kumppanikaan tätä osannut ennakoida."
Mikä siis PITÄISI OLLA markkinoinnin automaation ROI?
Kolmen vuoden aikana käytätte automaatioon yksinkertaistaen laskettuna 166 000 euroa. Mistä saadaan noin 15 000 euroa hyvää irti per kuukausi, että saadaan nenä pinnalle? Ja onko se tavoitteenne? Tuskin.
On tiedettävä:
- Mihin ollaan investoimassa?
- Mikä on nykyisten toimintatapojen kannattavuus?
- Mikä on teille sopiva, kehittyvä kokonaisuus, jonka kustannukset voimme ennakoida?
- kaupanteko nopeutuu
- keskikauppa kasvaa
- ennustaminen paranee
- asiakastyytyväisyys kasvaa
- asiakkaiden sitoutuminen kohenee
- uusia myyntimahdollisuuksia voidaan tunnistaa helpommin
- myyjien motivaatio kasvaa
- uusia myyjiä on helppo ajaa sisään
- myyjien aikaa säästyy
- markkinoinnin kampanjoiden kohdentaminen paranee
- markkinointihenkilökunnan hyvinvointi ja luovuus kukoistaa
- markkinoinnin rooli selkeytyy kiinni myyntiin.
Entäpä jos investoisit automaatioon +60 000 euroa vuodessa jatkuvaan yhdessä kehittämiseen ja dokumentointiin, jolla varmistetaan että järjestelmät, prosessit ja ihmiset pysyvät tolkuissaan ja tuloksenteossa kiinni?
ROIna raportoitaisiin kauppoja ja hyviä asiakaspalautteita, sekä nautittaisiin markkinointiosaston työntekijälähettilyydestä, kun työkalut on priimaa ja työkuorma sopiva.