Markkinointi tarvitsee vähemmän digitalisaatiokumppaneita
Kun yrityksissä siirrytään johtamaan digitaalista kolmiloikkaa johtoryhmän hartioiden leveydeltä, digityöpäivän sekamelska osuu markkinointiin kuin pallosalama. Ne keihin se iskee, tietävät että muutos vaatii todella paljon järjestäytynyttä ajattelua ja ketterää toteutusta.
Teams-helv…elämään siirtyminen koronan myötä jätti jo jälkensä. Palavereita tuli niin paljon lisää, että toimenpiteet tehdään iltauutisten aikaan lasten tai lemmikkien repiessä lahkeita. Mitähän sitten tapahtuu, kun alkaa varsinainen loikka? Tuleeko se kaiken päälle pienenä lisäprojektina?
Työkalut eivät tuota mitään
Monen markkinointitiimin pettymykseksi data on edelleen epäkuranttia. Toisiinsa integroimattomia sekä tuottoarvoltaan arvaamattomia järjestelmiä on paljon. Niitä on tullut ja mennyt. Ylläpitosopimukset ruksuttaneet.
Markkinointi on todennäköisesti itsekin kerännyt oman osansa järjestelmärosterista ja lisää on jonossa. Työkalujen määrä on kasvanut tasaisesti, mutta arkkitehtuurisuunnittelu on jäänyt valtaosin niiden käsiin, jotka eivät ymmärrä markkinoinnin arkea. Ja meili pursuilee entiseen malliin.
Jos markkinoinnin teknologioiden ja järjestelmien käyttöönotot tehdään markkinoinnin työtä ymmärtämättömien tahojen kanssa, aiheuttavat ne vain lisää työtä eivätkä maksa itseään takaisin.
Kun noihin järjestelmiin ja niiden takana oleviin tai olemattomiin prosesseihin yhdistetään vielä erilaiset kumppanit, soppa on valmis ja hukka peittää työpisteet kuin kaatuvien tornien pöly.
Moni kokee, että järjestelmät aiheuttavat vain lisää työtä eivätkä maksa itseään ainakaan yksilötasolla takaisin. Käyttöönotot, jotka tehdään markkinoinnin työtä ymmärtämättömän kumppanin kanssa, johtavat markkinoinnin toimintojen siiloihin ja toimimattomuuden kehään.
Markkinoinnin työn nopeuttaminen, asiakkaiden itsepalvelun lisääminen tai vaikkapa parempi kohdentaminen vaatii siis oman työn muokkaamista helpottavien työkalujen maailmaan sopivaksi.
Olispa malleja!
Tässä kaikessa piilee mahdollisuuden poikanen. Edelläkävijäyrityksissä on otettu jo riittävän monta kertaa turpaan integraatiokehässä. Siksi bisnesteknologiassa on yhä useammin valmiina koetellut käytännöt, joihin omat prosessit voi istuttaa askel kerrallaan. Yritykset menevät siis muottiin ja se on hyvä asia. Digihommat samankaltaistuvat ja tulee tilaa erottua oikeilla kyvykkyyksillä.
Työn nopeuttaminen, asiakkaiden itsepalvelun lisääminen tai vaikkapa parempi kohdentaminen vaatii siis oman työn muokkaamista helpottavien työkalujen maailmaan sopivaksi. Ei tarvitse keksiä jokaista templaattia uudelleen tyhjästä aanelosesta. Mutta pitää olla ymmärrystä siitä, mitä prosessia itseasiassa ollaan digitalisoimassa ja miten.
Yksi avainkysymyksistäni kuuluukin: mitkä ovat digitalisoitavien prosessien inputit, outputit, läpimenot ja syntyvien tuotosten seurantamekanismit? Siinä olisi ensimmäinen määrittelytyö jokaiselle markkinoijalle. Ja tiesitkö, että tuonkin prosessin vaiheisiin on olemassa valmiita työnkulkuja ja malleja?
Jos sinulla ei ole prosessia, älä ryhdy digitalisoimaan tekemistä. Ryhdy työn muutokseen.
Valmistele työsi muutos
Jos siis koet, että loputon Teams- tai Slack-virta vaatimuksineen on ongelma, et tule selviytymään digiloikasta kuivin jaloin ellet ala valmistella työn muutosta. Ehkä jätät laivan ja lähdet ison irtisanoutumisaallon laineilla jonnekin, jossa on jo työkalut valmiina.
Jos sinulla ei ole prosessia, älä ryhdy digitalisoimaan tekemistä. Ryhdy työn muutokseen. Markkinointitiimisi tarvitsee todennäköisesti digitalisaatiokumppanien sijaan ensin enemmän sisäisiä yhteistyötahoja, joiden kanssa laitetaan ihmisten välinen prosessi toimimaan. Ja myös se, öö mikäs se olikaan, kommunikaatio.