Voiko markkinointia muuttaa 100 päivässä?

Lue blogi: Voiko markkinointia muuttaa 100 päivässä

Missä sinä olit sata päivää sitten? Minä olin työpajassa, jossa vietiin eteenpäin markkinoinnin operaatioiden muutosmallia. Nyt, sata päivää myöhemmin, siitä on olemassa parempi versio ja siihen liittyvä markkinointi on käynnissä. Väliin mahtuu prokrastinaatiota, konfrontaatiota, arjen kiireitä, kesälomaa, räkänokkia ja kaikenlaista elämää.Totta puhuen, koko homma olisi paljon pidemmällä, jos minulla olisi tekemiseen vieläkin parempi struktuuri. Olen perhanan hyvä opettamaan jäsentyneitä työtapoja muille, ja ekstroverttinä huitelijastrategina välillä surkea syömään noita lääkkeitä.

Ehkä jos ottaisin isojen asioiden kanssa käyttöön 100 päivän metodin, jota monet johtajat käyttävät, kun menevät uuteen duuniin, olisi tilannekuva kirkkaampi, suunnitelmassa enemmän dynamiikkaa ja mittaritkin paikoillaan. Tiedä häntä.

Sadan päivän moottorivene tai suppilauta...

Sata päivää on yhdeltä kantilta hujaus, ja bisnekselle pitkä aika. Kuvittele tilanne, jossa markkinointirooliin hyppää uusi ihminen ja alkaa tehdä muutoksia. Mielestäni siinä on vaarana kaksi äärilaitaa, jotka haluan maalailla nyt verkkokalvoillesi.

Moottorivenetyyppi astuu uusiin markkinointityösaappaisiin, on sadan päivän kuluttua kädet kyynärpäitä myöten savessa ja todennäköisesti saanut aikaan jo paljon uusia asioita. On vaihdettu kumppanit, pistetty uusi napakka strategia kelmuille ja saatu toimenpiteillä tuloksia aikaan. Ihan vaan pelkkä energia uudesta duunista on voinut kantaa huippusuorituksiin.

Kollegoista ympärillä tuntuu vaihtelevasti, että ”vitsit nyt alkoivat hommat rullaamaan” ja toisaalta että ”ohhoh, kylläpäs nyt tulee pelottavalla tahdilla uutta putkesta”. Asiakkaat eivät välillä tunnista firmaa, jossa asioivat. Hän on saattanut pyyhkiä pois vanhoja pölyyntyneitä tapoja ja pari lastakin on voinut mennä pesuveden mukana....

Toisaalla suppilautailija on aloittanut coresta ja alkanut kysyä liian vaikeita kysymyksiä asiakkaista, strategiasta, kilpailuedusta, vastuullisuusteoista ja organisaation arvoista. Sadan päivän jälkeen on syntynyt ei-niin-napakka setti kelmuja, joista on pikkuhiljaa muotoutumassa näkemys. Viikot vierivät. Koeajan saumat kiristelevät ja johto alkaa epätoivoisesti painostaa markkinointia tekemään yksittäisiä toimenpiteitä. Konflikti purkautuu 4 kuukauden kohdalla ja aloitetaan alusta.

Onko markkinoinnissa tapahtunut muutos? Moottoriveneen kohdalla tavallaan joo, mutta ei. On tullut uutta tekemistä vanhan tilalle. Suppilauta on rasahtanut hiekkaan ääneti ja on syntynyt korjausvelkaa.

Markkinointi muuttuu vasta kun yritys muuttuu

Uusi ihminen, uusi energia, uudet toimenpiteet eivät mielestäni muuta markkinointia. Markkinointi muuttuu, kun organisaatioon syntyy jotain pysyvää uutta.

Markkinointi ei ole toimenpiteet. Se on yrityksen tavat ja toimet käsitellä tietoa, ja hankkia ja pitää sen avulla asiakkaita. Vaikka ihminen tulisi millä hevosvoimilla sisään, oikea markkinoinnin muutos on pysyvämpää sorttia kuin uudet toimenpiteet.

Ja nyt luulet tietysti, että mielestäni kaiken pitää tapahtua hitaasti. Ehei, fiksuina paloina niin että samalla syntyy toimenpiteitä, tuotoksia ja tuloksia. Mutta niin, että syntyy myös toistettavuutta.

Markkinointi muuttuu, kun organisaatioon syntyy jotain pysyvää uutta

 

Markkinointi muuttuu vasta, kun organisaatio muuttaa rytmiään, tapojaan tai oppii uusia juttuja. Ryhtyy systemaattisesti hyödyntämään vahvuuksiaan viestinnällisesti ja tekeminen muuttuu pysyvästi. Se voi olla aluksi pieneltä tuntuva asia, kuten ensimmäisten myyntitapaamisten jälkityörutiinit tai tapa, jolla avainsisällöt syntyvät, kestämään aikaa ja tuottamaan tuloksia läpinäkyvästi.

Mitä sitten mahduttaa sataan päivään?

Sata päivää, se on tosi passeli aika

  • muodostaa kunnollinen tilannekuva, prosesseista, teknologioista ja ihmisten toiminnasta
  • käydä dialogia asiakkaiden ja sisäisten asiantuntijoiden kanssa arvosta, arvoista ja kilpailuedusta
  • dokumentoida keskusteluista syntyvä oma näkemys
  • sanoittaa markkinoinnin oma visio: mihin suuntaan sitä halutaan viedä, miten rajataan
  • palastella matka
  • valita mittarit
  • ja ryhtyä seuraamaan askelmerkkejä.

Tuo kaikki vie aikaa - ja samalla pitää tehdä näkyviä asioita, kuten sisältöjä myynnin käyttöön, asiakaspolkujen kunnostusta tai tapahtumia. Noiden toimenpiteiden aikana voi tehdä edellä mainittuja asioita ja käydä dialogia.

Kokemukseni mukaan se, että teet strategisesti työtäsi vaatii rohkeutta ja tuottaa usein sellaisia tuloksia, joita ei voi näyttää ennalta. Mutta jos nyt aloitat, olet sadan päivän päästä aika eri tilanteessa.

Veikkaan tosin, että se jää sinulta tekemättä. Palataan siis asiaan sadan päivän päästä (tätä kirjoittaessani on 20.9., joten sata päivää täyttyy joko 29.12. tai 9.2.2023 , riippuen siitä lasketko päiviä vai työpäiviä). Kurkataan konepellin alle ja tutkitaan missä kohdassa olet matkalla kohti parempaa markkinointia. Sillä aikaa voit seurata, kun muut tykittävät muutosta putkeen.