Markkinoinnin muutosloikka, mitä luvassa?
”Ah, nyt mä osallistun tähän webinaariin, jossa kerrankin joku puhuu asiaa mun ongelmistani.” Silmämunat pullollaan luvataan itselle ja toisille, että ryhdytään toimeen ja laitetaan tekemiselle raamit ja rajat. Arki korjaa haaveet ja harhauttaa takaisin tutun ad hocin pariin.
”Tätä me tarvitaan: prosessi, jossa on toistettavuutta ja jota voidaan mitata. Ehdottomasti halutaan tehdä vähemmällä enemmän.” Mä tartun tähän ihan just kohta, kun työkuorma vähän helpottaa.”
”Meillä on lähdetty rakentamaan liiniä markkinointia!” ”Mielenkiintoista, miten olette onnistuneet?” ”No ongelmana on vähän se, että ihmiset eivät oikein totu siihen, että työt priorisoidaan yhdessä. Mutta ehkä tää tästä”. Ja niin kiiltää taas houkuttelevana vanha tapa hautoa hommia yksilövastuualueiden mukaisissa inbokseissa.
Onko markkinointityön muuttaminen oikeasti vaikeaa?
On. Etenkin jos yritetään muuttaa juurtuneita tapoja, tai ihan kaikkea kerralla. Muutos tarvitsee aina vastarintaa ennakoivaa ajattelua ja rakenteita. ”Ehkä tää tästä” ei ole mikään muutostyökalu.
Me kaikki sanomme, että haluamme muuttaa ja muuttua. Haluammekin. Haluamme tehdä paremmin ja jaksaa enemmän. Mutta seisomme sen tiellä valintoinemme. Pysähtyminen, luopuminen ja suunnan muuttaminen on todella vaikeaa ja siihen tarvitaan tahtoa, työkaluja ja tekoja.
Jos haluat tanssia uusia askelia vanhojen sijaan mitä pitää tapahtua? Sinun pitää tanssia joka päivä.
Eikä riitä, että tanssit joka päivä. Sille pitää olla aikaa, paikka ja olosuhteet. Eikä riitä, että sinulla on aikaa. Ympärilläsi olevan yhteisön pitää taipua tanssiin silloin kun rytmi on yhteinen.
Muutos pitää hahmotella näkymäksi eteenpäin: koska tanssin, miten kehityn, mihin kiinnitän huomiota, miten lisään sopivissa annoksissa kuormaa? Ja mitä teen, jos resurssit pettävät tai muuttuvat?
Miksi markkinointia pitää muuttaa?
On ostamisen muutosta, digitaalista transformaatiota ja monenlaista syytä muuttaa markkinointia. On myös paljon markkinointi-ihmisiä, joiden työ on kokouksia, sähköposteja ja kinaa rooleista, vastuista ja oikeudesta tietoon. Moni tekee edelleen markkinointiviestintää sitten kun briiffi annetaan.
Ja vaikka tehtäisiinkin liiketoiminnan kannalta oikeita asioita oikeaan aikaan, puuttuu usein edelleen näkemystä tai struktuuri tai mittarit, joita voidaan seurata ja nähdä mitä kannattaa toistaa ja mitä hylätä. Siis lakata tekemästä.
Mielestäni on tullut aika muuttaa työtä ”inhouse”. Siksi olemme luoneet viimeisen 18 kuukauden aikana kirjaston, muutosmallin ja teoriaa muistuttavan aatoksen siitä, mihin moderni markkinointityö perustuu.
Markkinoinnin muutosloikka -koulutus - mistä on kysymys?
Koulutan tällä silmäniskulla 12 henkilön ryhmää yhdessä Markkinointikollektiivin kanssa hahmottamaan sitä, miten markkinointiin saadaan haluttu muutos. Tilanteet ovat erilaisia. Joku haluaa rakentaa itselleen selkeän roolin ja sitouttaa organisaation tekemiseensä, toinen on keskellä isoa yritystasoista muutosta, jossa haetaan uutta suuntaa dataan nojaamalla.
Yhdistävänä tekijänä on se, että kun prosesseja ja teknologioita ruuvataan, on pakko miettiä ihmisten työtä uusiksi. Ajattelemme helposti, että kyllähän minä muutun suunnitelman mukaan, mutta muut ovat vastavoimina.
Sidosryhmien saaminen mukaan muutokseen on toki haaste: miten tehdä se fiksun ajankäytön puitteissa, miten motivoida esim. myyntiä markkinoinnin muutokseen? Etenkin kun muutosvelkaa on jo kaikilla viime vuosilta. Pohdimme koulutuksessa tosi paljon muutoksen sanoittamista ja viestimistä.
Jos kipuilet omassa markkinointitiimissäsi toimintamallien kanssa ja haluaisit uudistaa työtapoja, seuraa koulutusprojektimme kulkua. Jaamme ahkerasti näkemyksiä, jotka syntyvät vertaistesi työstäessä omaa muutostaan. Kuuntele tästä aatoksiani muutosloikkastartin jälkimainingeissa:
Jaamme myös LEAP-muutosmallimme muutosprinsiippeleitä ja MarkOps-mallin työkalutangiippeleita. Prinsiippelit ja tangiippelit kunniaan! Koulutus kestää syyskuulta joulukuulle (eli nyt loppuvuoden 2022), ja kokoamme uutiskirjeeseemme siihen liittyvät sisällöt.