Hyvä tunnelma: Myynnin ja markkinoinnin menestyksen salainen ase vuonna 2025

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyön parantaminen pyörii usein teknologian, prosessien ja mittareiden ympärillä. Vaikka nämä ovatkin tärkeitä asioita niin ne eivät yksin riitä. Se, mikä todella erottaa menestyjät muista, on hyvä tunnelma. Se on ilmapiiri, joka tuo tiimit yhteen, vapauttaa luovuuden ja auttaa jokaista tiimiläistä loistamaan. 

Tätä ajatusta halusin käsitellä puheenvuorossani Markkinointikollektiivin Aamukahviseurassa, Miten tunnelma vie myynnin ja markkinoinnin yhteistyön uudelle tasolle 2025. Jokaisen tiimin olisi hyvä kysyä itseltään:

"Millainen tunnelma mahdollistaa parhaat tulokset?"

Vuonna 2025 menestys ei enää nojaa pelkästään järjestelmiin ja strategioihin. Se nojaa siihen, miten tiimit kokevat yhteistyönsä. On aika luoda ilmapiiri, jossa myynti rakastaa markkinointia – ja kaikki rakastavat myyntiä.

Mistä hyvä tunnelma rakentuu?

Hyvä tunnelma ei synny sattumalta. Se on taitavasti rakennettu ilmapiiri, joka huomioi niin yksilöiden tarpeet kuin tiimien väliset yhteydet. Se saa aikaan intohimon, sitoutumisen ja kestävät tulokset.

Hyvän ilmapiirin rakentaminen alkaa yksilöistä ja päätyy ryhmään – ja tämä yhdistelmä on voittamaton. Tässä muutama näkökulma, jotka nostin esiin Aamukahviseurassa:

  • Yksilöiden tarpeet ja yhteydet: David Rockin* mukaan hyvän ilmapiirin ytimessä on ymmärrys siitä, mitä ihmiset tarvitsevat: arvostus, kuuluvuus, läpinäkyvyys ja autonomian tunne. 
  • Ryhmädynamiikan voima: Patrick Lencionin** malli korostaa, miten tärkeää on vahva luottamus ja selkeät tavoitteet - joiden varassa voidaan konfliktoida, sitoutua ja keskittyä olennaiseen.
  • Turvallisuuden tunne: Amy Edmondson*** muistuttaa, että turvallinen ilmapiiri ei ole vain mukavaa – se on elintärkeää tehokkaalle yhteistyölle ja innovoinnille. Turvallisuus lisää toimituskykyä.
  • Rookie-asenne: Liz Wiseman rohkaisee omaksumaan "aloittelijan mielen", jossa uteliaisuus ja nöyryys avaavat uudenlaisia tapoja tehdä yhteistyötä.

Miksi tunnelma ratkaisee myös myynnin ja markkinoinnin menestyksen?

Vuonna 2025 markkinoinnin ja myynnin yhteistyö ei nojaa vain systemaattisiin prosesseihin, mittareihin ja työkaluvalikoimiin. Se mikä lopulta sitoo tiimit yhteen ja tuo kestävää tulosta, on ilmapiiri, jossa kaikki voivat kukoistaa. 

Näin otat ensimmäisen askeleen hyvän tunnelman rakentamiseen

  • Mene niiden ihmisten luo, joiden kanssa jaat tavoitteet ja kysy: Miten sinä haluat työskennellä?
  • Ryhdy aloittelijaksi, joka haluaa kipeästi oppia muilta ja tutustu tiimin jäseniin emotinaalisella tasolla.
  • Hyväksy, että sillä mitä sinä tiedät ja osaat tänään, ei ehkä ole relevanssia huomenna, mutta sillä mitä osaatte ja voitte tehdä yhdessä todennäköisesti on.

Hyvä tunnelma ei ole ylellisyys – se on jokaisen menestyvän tiimin perusta. Toimiva yhteistyö on paljon enemmän kuin vain sujuvia prosesseja; se on ilmapiiri, joka innostaa, yhdistää ja luo pysyvää arvoa.

Jos markkinointi oppii asiakkaista, myynnistä, lyhyen tähtäimen taktiikoista ja nurturoinnista puhelimen ja tapaamisten avulla, myynti voi oppia pitkän tähtäimen vaikutuksista, tarinankerronnasta ja strategisesta viestinnästä. Oppiminen lisää ymmärrystä, ymmärrys lisää luottamusta ja arvostusta.

Mitä me Kramina tällä kaikella tavoittelemme?
Sitä että myynti alkaa rakastaa markkinointia. Ja kun kaikki, myös markkinointi, rakastavat myyntiä, syntyy todellista tulosta.

Mitä voit tehdä seuraavaksi?

1.    Katso video puheenvuorostani:

Sukella syvemmälle käytännönläheisiin näkökulmiin ja opi, miten tunnelman rakentaminen voi muuttaa tiimisi dynamiikkaa. Aloita inspiroituminen heti: 

 

2.    Ota meihin yhteyttä:

Tutustu Kramiin ja laita minulle viestiä. Käydään yhdessä keskustelua siitä, miten voimme auttaa sinua rakentamaan yhteistyölle tukevat puitteet.

3.    Verkostoidutaan LinkedInissä:

Lähetä minulle viestiä suoraan LinkedInissä ja jatketaan dialogia ilman viiveitä.

Olisiko tunnelma myös teidän organisaatiossa ratkaiseva tekijä, joka nostaa myynnin ja markkinoinnin yhteistyön aivan uudelle tasolle? 

 

* NeuroLeadership Summit in New York, David Rock, 2008
** Five Dysfunctions of a Team, Patrick Lencioni, 2002
*** The Fearless Organization, Amy Edmondson, 2018
**** Rookie Smarts: Why Learning Beats Knowing in the New Game of Work, Liz Wiseman, 2014