Annathan myynnin ja markkinoinnin osua yhdessä asiakkaan ostopolulle

Se kulunut totuus. Ostaminen muutti myynnin. Mutta muuttihan se myös markkinoinnin? Sillä siitähän myynnin ja markkinoinnin yhteistyössä on kysymys. Että kuljetaan mukana, ehkä jopa etunenässä, ja ollaan valmiina, kun asiakkaalla on ostopolullaan oikea hetki ja tarve.

Harmillisen usein törmää siihen, että ostopolun alkupää on sekä sisällöllisesti että teknisesti kunnossa. Mutta sitten ei tapahdu mitään. Liidi hukkui, kukaan ei poiminut, aikaa meni, ja kaikenlaisia muita syitä, ehkä selityksiäkin.

Tai että tarve herätettiin ja luotiin kiinnostusta, mutta sitten se hiipui. Kun ei ollut mitään kättä pidempää, ei muistettu palata sovitusti tai pidetty yllä kohtaamispisteitä, tai ehkä myyjäkin vaihtui matkan varrella...

Miten myynti ja markkinointi kohtaavat asiakkaan ostopolulla?

Sanotaan, että myyminen on ostamisen helpottamista. Asiantuntija- ja B2B-ratkaisumyynnissä eritoten. Asiakkaan ostamisen helpottamiseksi markkinoinnin ja myynnin pitäisi sitten kai käyttää samaa karttaa asiakkaan kanssa. Tai ainakin tuntea maasto...

Tiedätkö, millaisessa ympäristössä asiakkaasi on? Entä millainen kartta teillä on käytössä asiakkaiden ostopäätöspoluille?

Tässä meidän kuvauksemme asiakkaan ostopolun ja kaupallisen toiminnan (markkinoinnin, myynnin, viestinnän ja asiakaspalvelu) asiakastyöskentelyn yhtäaikaisesta kohtaamisesta:

Myynti ja markkinointi asiakkaan ostopolulla

Asiakkaan ostopolun rastit (ne kohtaamispisteet) ovat toki joskus vaikeampia ja ennalta-arvaamattomimmissa paikoissa. Mutta hyvän ja suunnitellun kartan avulla niiden löytäminen on huomattavasti helpompaa - ja tiedät, mitä ja miten eri aineistoja on käytettävissä sellaisenaan tai mallina.

Myynnin ja markkinoinnin sisältökartta  

Annathan siis myynnin ja markkinoinnin olla ja kulkea asiakkaan ostopolulla.

Yhdessä, yhteistyössä ja yhtäaikaisesti.